ادمین در تلگرام واینستاگرام

درودهای فراوان برشما دوستان جان

یوزرم در تلگرام

taghdisiii@

در اینستاگرام

mehditaghdisiii@

جشن بزرگ فصل همدلی تکنسین های اورژانس۱۱۵مشهد

یک دورهمی خودجوش با هزینه خود بچه ها وهمکاران بنام آغاز فصل همدلی تکنیسینهای اورژانس مشهد که در اثنای برگزاری آن در خواستهایی را مکتوب آماده کرده ایم وبه امضاء همه جهت احقاق حق و حقوق میرسانیم فضا یک فضای شاد ومفرح شامل اجرای موسیقی شعبده و.... در یکی از سالنهای بزرگ شهر که اگر موفق بشویم تخفیفهایی را هم بگیریم تا هزینه تک تک افراد حاضر در جشن کمتر باشد در صورت تمایل که روز چهارشنبه در ساعت 17/30الی20/30در مورخه 96/11/18خواهد بود اسم خودتون به همراه خانواده محترم به لیست اضافه کنید به همکاران ارتباطات اطلاع رسانی کنید اگر بتوانیم 200نفر از همکاران را با خانواده هاشون حدودا 500نفر میشوند واز ریاست دانشگاه احتمالا دعوت بعمل خواهیم آورد... تا مصداق کلام خود ایشان که( من آمده ام تا فضای شور و نشاط را در بین همکاران جاری وساری کنم)را دربین همکاران ما ببینند
حسین نبوی رئیس انجمن صنفی تکنسینهای فوریتهای پزشکی مشهد


🌹ثبت نام کنیدتاباهم دلی وصفاوصمیمیت درکنارهم وباحضوربزرگان قدمی بزرگ‌بسوی خواسته هاواهداف خودبرداریم🌹
      🚑وعده دیدارما۱۸ بهمن ماه🚑

لینک ثبت نام جشن(گروه اورژانس115 مشهد)

https://t.me/joinchat/CKNZiD4wa3tStsikn5dIKw

 

 

اورژانس در تلگرام

گروه آموزش سازمان اورژانس كشور🚑
 
 
ربات پشتيبان گروه آموزش سازمان اورژانس كشور🚑
 
 
ادمین وبلاگ🚑
 

برگزاری سومین سالگرد شادروان مهدی مهدی زاده، تکنسین شهید بالگرد امدادی مرکز مشهد

مراسم سومین سالگرد عروج آسمانی شهید مهدی مهدی زاده با همکاری انجمن صنفی فوریت های پزشکی خراسان رضوی و حضور ریاست محترم مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید.

طبق گزارش خبرنگار یک یک پنج در این مراسم که توسط انجمن صنفی فوریت های پزشکی خراسان رضوی با همکاری نزدیک بنیاد پروانه سپید وابسته به نظام پرستاری مشهد در روز جمعه 22 آذر ماه برگزار شد، رئیس محترم مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جناب آقای دکتر وفایی نژاد و آقای دکتر صمدی رئیس اداره اورژانس 115 مشهد نیز حضور داشتند.

این مراسم در سومین سالگرد عروج شهادت گونه شهید خدمتی مهدی مهدی زاده تکنسین بالگرد امداد هوایی مشهد که در سانحه دلخراش سقوط در سال 1391 به همراه 9 نفر دیگر که 4 نفر از اعضای کادر پرواز هوانیروز و 5 نفر از مصدومین بودند، به لقاء الله پیوستند، در گلزار شهدای شاندیز از توابع مشهد برگزار شد.

این مراسم با پیگیری و همت رئیس انجمن صنفی فوریت های پزشکی خراسان رضوی آقای مصطفی ریاحی برگزار شد که اعضای نظام پرستاری مشهد مقدس نیز در این مراسم حضور پررنگی داشتند.

به گزارش خبرنگار مرکز مشهد ابتدای صبح تکنسین های اورژانس مشهد با همکاری دانشجویان و پرستاران بالین عضو بنیاد پروانه سپید، در حال آماده سازی تدارکات مراسم بودند که حضور آقایان دکتر وفایی نژاد و دکتر صمدی و همچنین آقای دکتر سید رضا مظلوم ریاست محترم نظام پرستاری مشهد، موجب دلگرمی بیشتر در هوای سرد صبحگاهی روز جمعه شد. تمام حاضرین عکسی کوچک از شهید مهدی زاده را بر روی سینه خود داشتند.

پس از ورود گروه حامل پرچم ایران و عکس شهید مهدی زاده به همراه شمع های روشن که متشکل از تکنسین های اورژانس و اعضای بنیاد پروانه سپید بودند، مراسم بصورت رسمی توسط مجری برنامه آغاز گردید که در ابتدا آقای دکتر وفایی نژاد مدیر محترم حوادث و فوریت های پزشکی مشهد به ایراد سخن پرداختند و ضمن عرض تسلیت این ضایعه به خانواده ایشان، از خاطرات خودشان با این شهید بزرگوار در حین انجام ماموریت های هوایی یادی کردند. سپس آقای ریاحی به مادر شهید تسلیت گفته و عنوان کردند که هنوز بعد از 3 سال یاد و خاطره ایشان از ذهن و قلب همکاران مهدی در اورژانس 115 مشهد پاک نشده است. آقای دکتر سید رضا مظلوم هم بعد از عرض تسلیت به خانواده و همکاران این شهید، از ایشان به عنوان نمادی برای پرستاری مشهد و نیز کشور یاد کردند.

سپس یکی از پرسنل مرکز ارتباطات مشهد آقای قاسم سلطانی به مداحی و ذکر مصیبت آقا اباعبدالله پرداختند و دلها را روانه کربلا کردند. پس از خاتمه مداحی خانم باباییان مدیر بنیاد پروانه سپید نظام پرستاری مشهد، شرح مختصری از زندگی شهید مهدی زاده از آغاز تا عروج را به عنوان یک پرستار نمونه و فداکار بازگو کردند.

در پایان آقای دکتر صمدی، ریاست محترم اداره اورژانس115  مشهد خاطره ای از درخواست داوطلبانه آن شهید برای انتقال به اورژانس هوایی را ذکر کردند که نشان از خلوص نیت و عزم والای آن شهید در تمام مراحل زندگیشان داشت. سپس به یاد فداکاری های این شهید در سالهای خدمت ، آژیر دو دستگاه آمبولانس که در محل حضور داشتند به مدت یک دقیقه به صدا در آمد.

(عکسها را در پست قبلی مشاهده بفرمایید)

برگزاری سومین سالگرد شهادت شهید مهدی مهدی زاده، تکنسین اورژانس مشهد

برگزاری سومین سالگرد شهادت شهید مهدی مهدی زاده، تکنسین اورژانس مشهد که در سانحه سقوط بالگرد از میان ما پر کشیدند...

عکسها از خانم مریم اسماعیل زاده

کاتالوگ جدیدترین و پیشرفته ترین وسایل آمبولانس های پارامدیک آمریکا

دانلود کاتالوگ جدیدترین و پیشرفته ترین وسایل آمبولانس های پارامدیک آمریکا

http://s4.picofile.com/file/8184660892/EMS_Professionals_Catalog.pdf.html

منبع:

www.naemt.org

انتشار «درسنامه طب اورژانس» با ویراست جدید

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ از ویراست دوم کتاب «درسنامه طب اورژانس (براساس سرفصل‌های برنامه ضروری کارورزی مصوب وزارت بهداشت)» به همت دکتر هومان حسین‌نژاد ندائی، استاد‌یارطب اورژانس دانشگاه تهران بیمارستان امام خمینی (ره)،‌ دکتر آرش صفائی، استاد‌یار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان سینا، دکتر مرتضی طالبی دولوئی، استاد‌یار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیمارستان امام رضا (ع)، دکتر مرضیه فتحی، متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و دکتر جواد مظفری،‌ استاد‌یار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و با مقدمه دکتر محمد جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر گروه طب اورژانس از سوی انتشارات تیمورزاده به بازار کتاب عرضه شده است.

ویراست دوم کتاب «درسنامه طب اورژانس (براساس سرفصل‌های برنامه ضروری کارورزی مصوب وزارت بهداشت)» در هفت بخش مقدمات، رویکرد به برخی شکایات و تظاهرات شایع در بخش اورژانس، مسمومیت‌‌ها،‌ بیماری‌های محیطی، پروسیجر‌ها و ملحقات تدوین شده است.
       
در نخستین بخش کتاب مؤلفان درباره رویکرد اورژانس نسبت به بیماران آورده است: «‌در ابتدای برخورد با هر بیماری در بخش اورژانس باید یک ارزیابی مختصر ار راه‌های هوایی، وضعیت تنفس،‌ وضعیت گردش خون، ناتوانی‌های بیمار و وضعیت هوشیاری او به‌عمل آید. این ارزیابی‌های مختصر اجزای ABCD معروف اورژانس را تشکیل می‌دهند. آموزش‌های لازم درباره نحوه استفاده از دارو‌هایی که برای او تجویز شده است، مراقبت‌های مورد نیاز در منزل، آموزش در زمینه علایم خطر و شرایطی که در صورت رخداد آن‌ها لازم است فوراً به بخش مراجعه کند چگونگی پی‌گیری‌های بعدی را که به آن‌ها نیازمند است، دریافت کند.»
 
احیای پایه، از موضوعات مهم دومین بخش کتاب است. نویسندگان در این بخش با اشاره به موضوع غرق‌شدگی نوشته‌اند که شدت و زمان هیپوکسی ناشی از غرق‌شدگی مهم‌ترین علت تعیین کننده پروگنوز نهایی است.

در ادامه در تشریح اقدامات در مواجه با غرق‌شدگان آمده که ناجیان غریق هر چه زودتر قربانی را از آب خارج کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن، عملیات احیاء آغاز شود. مؤلفان توصیه می‌کنند که بعد از خارج کردن غریق از آب اگر تنها هستید، قبل از اطلاع به اورژانس پنج سیکل (حدود دو دقیقه) احیاء انجام دهید.
 
در سومین بخش کتاب مؤلفان در مطلبی با عنوان «بررسی و مدیریت وضعیت‌های تهدید‌کننده تاکید کرده‌اند که نخستین اولویت بررسی در بیمار دچار کاهش هوشیاری، بررسی وضعیت راه‌ هوایی، تنفس و گردش خون بیمار است.

«مسمومیت» موضوع چهارمین بخش کتاب است که در آن مواردی همچون رویکرد کلی به بیمار مسموم، مسمومیت با استامینوفن، مسمومیت با عوامل روانگردان و مسمومیت با الکل بررسی شده است.

در بخش پنجم با عنوان «بیماری‌های محیطی» نکاتی درباره مواردی همچون گزش و گازگرفتگی، سوختگی حرارتی، سوختگی‌های الکتریکی، مسمومیت با منوکسید کربن و مواد سوزاننده ارائه شده است.

ششمین بخش کتاب با عنوان «پروسیجرها» به بررسی موضوعاتی درباره تعبیه راه هوایی، تهویه با ماسک، انتوباسیون، اخذ نوار قلب، ماساژ قفسه سینه و کنترل خونریزی محیطی پداخته است.

«ملحقات» عنوان هفتمین فصل کتاب است که به سلاح‌های کشتار جمعی و فهرست برخی پارامترهای مهم اختصاص دارد. 

نخستین چاپ از دومین ویراست کتاب «درسنامه طب اورژانس (براساس سرفصل‌های برنامه ضروری کارورزی مصوب وزارت بهداشت)» با شمارگان پنج هزار نسخه در 324 صفحه، به بهای 19 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمور‌زاده به بازار کتاب عرضه شده است.

 

لینک خبر:

http://www.ibna.ir/fa/doc/book/220607/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%D9%88%D8%B1%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AFدرسنامه طب اورژانس

انتخابات نظام پرستاری

متاسفانه باخبر شدیم امسال هم مانند سالهای قبل از رشته فوریت های پزشکی جهت کاندیداتوری هیئت رئیسه نظام پرستاری، ثبت نام بعمل نمی آید!
یکی از دوستان دو روز پیش با ریاست دانشکده پرستاری صحبت کرده اند و دکتر عباسی گفته اند: "امسال هم اسمی از رشته فوریتهای پزشکی نیست"!....
ظاهراً قرار بوده از دو نفر بهیاری که عضو نظام هستند ،یکی نماینده فوریتهای پزشکی بشود که گویا مجلس برای رسیدگی به نامه سال قبل وقت نداشته است....اما مثل همیشه قولهایی برای سال بعد داده اند...
این تبعیض در کنکور کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد هم وجود دارد. فقط و فقط از رشته ی فوریت های پزشکی دوسال سابقه کار بالینی میخواهند!

دوستان!
همگی باید سعی کنیم نامه ای بنویسیم مبنی بر اینکه رشته فوریتهای پزشکی در اساسنامه شورای عالی نظام پرستاری به رسمیت شناخته شود و به امضای تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته ی مهجور در سراسر استان و حتی کشور برسد و پس از آن به دست مسئولین برسانیم.
"به امید آن روز"

امیر محمدیان

مجله "یک یک پنج"

دانلود مجله "یک یک پنج" مجله علمی-خبری اورژانس۱۱۵ توسط اورژانس شهرستان فسا

http://s6.picofile.com/file/8179643700/magazine_1_1_5.pdf.html

من راضی ام!

میگویند حقوقمان را تمام و کمال نمیدهند...میگویند حقمان پایمال شده است...

اما من حقم را وقتی گرفتم که به خصوصی ترین اتاق پیرزنی مذهبی وارد شده بودیم اما وقتی با حجاب کامل، منشی هتل برای کمک به جابجایی وارد اتاق شد، از خجالت و شرم گریه اش گرفت، آنجا اشک شوق از این همه اعتماد و اطمینان، حقوق ما بود.

وقتی به خانه ساقی مواد مخدر بخاطر بیماری مادرش وارد شدیم و او با اطمینان کامل به ما،تمام مواد مخدر و پولهایش را مخفی نکرد..

وقتی زنی تنها، از تمامی مشکلات شخصی و خصوصی اش با ما، درددل میکند و ما را شریک غم و اندوه خود میداند...

وقتی همراهیان بیمار حتی به حرف پزشک بیمارستان اعتماد نمیکنند و وضعیت بیمار خود را از تکنسین های اورژانس جویا میشوند...

اما لحظاتی هم بوده است که فحش شنیده ایم... بی مهری دیده ایم...ولی شعار نمیدهم که : "سعی کرده‌ام در این زمینه، نیمه پر لیوان را ببینم" که (محبت های مردم، به بی مهری هایشان می چربد)

امیر-م

بیانیه شماره یک نظام پرستاری پیرامون افزایش بی سابقه تعرفه های پزشکی

بیانیه شماره یک سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران خطاب به مردم عزیز و کارکنان نظام سلامت پیرامون افزایش بی سابقه تعرفه های پزشکی صادر شد.  بیانیه شماره یک نظام پرستاری پیرامون افزایش بی سابقه تعرفه های پزشکی   

بیانیه شماره یک نظام پرستاری پیرامون افزایش بی سابقه تعرفه های پزشکی

به گزارش خبرنگار نظام پرستاری، متن کامل بیانیه به این شرح است:

چند روزی است طرح شگفت آوری به عنوان اجرای کتاب ارزش های نسبی خدمات به عنوان گام سوم طرح تحول سلامت، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، به تصویب دولت رسیده، و توسط وزارت مذکور به اجرا در آمده است.

نگاهی عمیق تر به این طرح حاکی از چند اتفاق مهم و پیامدهای منفی است که سازمان نظام پرستاری کشور با عنایت به رسالت  خود که باید مدافع حقوق مردم، بیماران و کارکنان نظام سلامت (کارکنان غیر پزشک متخصص) باشد- سکوت را جایز ندانسته و خطاب به تمام مسئولین عزیز نظام در هر سه قوه و به ویژه نمایندگان محترم مجلس ابراز نگرانی عمیق خود را ابراز داشته  و درخواست دارد در جهت  حفظ حقوق آحاد جامعه  در ابتدای راه از اجرای خود سرانه به  اصطلاح گام سوم طرح تحول نظام سلامت با روش فعلی جلوگیری نموده و با مداخلات علمی و کارشناسی، آن را به مسیر صحیح و مردم محور هدایت کنند.

اما دلایل نگرانی:

1-      نگاهی اجمالی به این طرح نشان می دهد حداقل 40 و حداکثر بالغ بر 300 درصد تعرفه های پزشکی موجود افزایش یافته و بالغ بر 1700 خدمت جدید بر همین مبنا شناسایی و تعرفه گذاری شده است.

2-      پزشکان محترم متخصص عضو هیئت علمی ، جدای از حقوق هیئت علمی درآمدشان از کارانه های بیمارستان ها آن هم از هر بیمارستان بالغ بر 2.5 برابر می شود. بطور مثال: کارانه حداقل 10 میلیون تومانی هر پزشک به 25 میلیون تومان در هر ماه افزایش خواهد یافت.

3-      البته کارانه پیراپزشکان و پرستاران به همین نسبت افزایش می‌یابد اما مبلغ میانگین 200 هزار تومان کارانه پرستاران به 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت و حداقل دریافتی یک متخصص با حداکثر دریافتی یک پیراپزشک بیش از 50 برابر اختلاف خواهد داشت.

4-      سایر کارکنان عزیز از نگهبانان بیمارستان ها گرفته تا خدمات، نیروهای کمکی، پاراکلینیک و ... نیز اختلاف دریافتی شان با پزشکان محترم از این مبالغ هم بیشتر خواهد شد. در نتیجه طبقه‌ای مرفه و تمامیت خواه با حداقل حضور و خدمت با حداکثر دریافتی های نجومی در مقابل طبقه ای زحمت‌کش، پرتلاش با حضور شبانه روزی و انجام خدمات طاقت فرسا و پر مسئولیت اما با دریافتی ناچیز شکل خواهد گرفت.

5-      رفتار تیمی و تعادل تیم خدمت رسان نظام سلامت که بنا بود با اجرای قوانینی چون تعرفه گذاری و ارتقاء بهره وری نیروهای بالینی که بهترین قوانین مصوب مجلس برای تنظیم روابط کار تیمی به‌ویژه بخشی که مربوط به پرداخت مبتنی بر عملکرد می‌باشد برای همیشه رخت بر خواهد بست.

6-      قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که هفت سال است به تصویب مجلس رسیده و توسط مبادی قانونی رسماً برای اجرا ابلاغ شده است، بارها به خاطر بودجه‌ای ناچیز حتی برای اجرای آزمایشی معطل مانده است و هر بار که به مراحل جدی اجرایی می‌رسید، جواب داده می‌شد که هزینه آن در بودجه سال جاری دیده نشده است و برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی خواهد ‌شد، اما متاسفانه برای پزشکان متخصص طرحی به این عظمت بدون اینکه ردپایی در بودجه کشور داشته باشد در مدت یک هفته به اجرا در می‌آید. و برای این طرح، بودجه ای بالغ بر هزار و ششصد میلیارد تومان را بدون هیچ کم و کاستی تامین و به آن اختصاص می دهند.

7-      اخیراً نیز کمیته ای در سطح وزارت بهداشت و درمان به نام کمیته تعیین نظام پرداخت پرسنل غیر پزشک در بیمارستان ها که اعضای آن از پزشکان متخصص هیئت علمی می باشند، تشکیل شده است که لازم بود به تناسب حضور اعضای تیم سلامت به ویژه غیر پزشکان غیر متخصص در خدمت رسانی به بیمار و مددجو نقش هر کدام را تعیین و به تناسب آن درآمدها را توزیع نمایند. اما افسوس که این کمیته هم به طور کامل به پزشکان متخصص عضو هیئت علمی سپرده شده است.

اما چند سئوال:

1-      چرا وزارت محترم بهداشت و مسئولین امر در نظام سلامت این همه بودجه را که از یارانه های مردم (از محل جلوگیری از افزایش یارانه، انصراف بخشی از جامعه از یارانه، گران کردن حامل های انرژی) حاصل شده در جهت ارتقا و حفظ سلامتی مردم هزینه نمی کنند و صرفا کمر بسته اند که بخش درمان آن هم حوزه «تخصص و فوق تخصص محور» را بی مهابا از درآمدهای نجومی برخوردار کنند؟ آیا نمی توانست گام اول طرح تحول از حوزه ارتقا سلامت، پیشگیری و بهداشت با اولویت جلوگیری از بیماری های غیر واگیر که بلای دهه های آینده کشور ماست شروع کنند؟ اگر حتی یک سوم هزینه های فعلی که هزینه های سرسام آوری است، در حوزه ارتقا سلامت، بهداشت و پیشگیری هزینه می شد و تیم مراقب سلامت مردم به صورت علمی و کارشناسی تامین می شد آن گاه با جلوگیری از بیماری ها ضمن کاهش بار بیماری ها، شاهد کاهش چشمگیرهزینه های بیماری و درمان در طی چندسال آینده بودیم. نه اینکه با عدم سرمایه گذاری دولت در بخش ارتقا سلامت طوری عمل کنیم که وقتی فردی بیمار شد، اگر لطفی هم در حق او بشود بعد از بیماری است،در این جا فقط مرگ او را مقداری به تاخیر انداخته ایم اما هنر نظام سلامت کشور ما با این همه بودجه بی سابقه باید در پیشگیری بسیار برجسته تر از درمان باشد. نه اینکه حوزه درمان به خاطر تامین منافع مادی و مالی عده ای خاص از رشد سرطان گونه برخوردار شود. و بنا به فرمایش وزیر محترم که می فرمودند؛ نظام سلامت ما خود بیمار است، اما اکنون باید بگوییم این بیماری واقعیت دارد و بیماری بدخیمی می باشد.

2-      چرا در حوزه درمان این مقدار انحصار طلبی صورت می گیرد، اگر آقایان پزشک متخصص عضو هیئت علمی هستند و حقی ویژه دارند که باید داشته باشند، چه فرقی بین پزشک عضو هیئت علمی در وزارت بهداشت با اساتید نخبه و برجسته در وزارت علوم است؟ آیا حقوق و مزایای بهترین دانشمندان ما در وزارت علوم چه کسری از درآمد آقایان پزشک متخصص عضو هیئت علمی در وزارت بهداشت می باشد؟

اگر این دریافتی های نجومی به خاطر هنرمندی ها و مهارت های ویژه در اعمال جراحی و درمان و مراقبت بیماری ها است، مگر این خدمات و کارها به صورت تیمی انجام نمی شود؟ مگر یک بیمار از زمان بستری تا ترخیص فرآیندی را طی نمی کند که پرستار، کارکنان، پزشکان، پیراپزشکان و ... هر کدام در مراحل این فرآیند سهم و نقشی دارند که قطعاً این نقش آنها آنقدر مؤثر هست که «صدقه بگیر» تحول نظام سلامت نباشند، یا از حق العمل پزشکان متخصص سهمی نخواهند، بلکه متخصصین باید خود را مدیون پرستاران و پیراپزشکانی بداند که بخش های مختلف بیمارستان ها و اتاق های عمل را بگونه ای مهیا و علمی اداره می کنند که پروتکل‌های درمانی اعم از جراحی و غیر جراحی از مراقبت های کامل و موفق برخوردار است و طبیعتاً متخصصین محترم چه مسئولین وزارت بهداشت و چه مسئولین بیمارستانها نباید خود را طبقه ممتازه ی ویژه و جدا بافته ای فرض کنند که گویا فقط آنها منشا تمام اتفاقات مثبت، درآمدها و ... هستند و دیگران را رعیت خود فرض کنند. کسانی که اینگونه فکر می کنند بدانند که این طرز تفکر محکوم به شکست و تبعاتی است که دیر یا زود موج آن دامن ایشان و نظام سلامت را خواهد گرفت.

حقیقتاً سازمان نظام پرستاری به خاطر چند ماه گذشته که سکوت خود را نشکسته شرمنده پرستاران و پیراپزشکان عزیز است چرا که امید داشت از تلاشش برای اصلاح تفکر حاکم بر نظام سلامت نتیجه بگیرد، به همین علت در این مدت همگان را دعوت به صبوری و خویشتن داری می نمود. اما از این به بعد خود را مقید به خواهش و التماس پیش پرستاران نمی داند و می داند که کاسه صبر پرستاران و کارکنان نیز لبریز شده است و این همه تفکرات طبقاتی و شیب دار را بر نمی تابند.

3-      خوب است مسئولین عالی رتبه نظام اعم از ریاست محترم جمهور، هیئت محترم دولت و مجلس محترم از این همه بودجه ای که به وزارت بهداشت داده اند، آمارهایی جزیی و کارشناسی شده دقیق بگیرند که به جز حدود 3000 میلیارد تومانی که صرف کاهش فرانشیز شده است (که کار پسندیده ای است و هزینه های مردم را به زیر ده درصد رسانده است) بقیه بودجه ها، کجا و چگونه هزینه شده است؟ چرا که با هر رویکردی به صرف هزینه های مذکور می نگریم، جز به افزایش درآمد پزشکان محترم نیانجامیده است. آیا بنا بود یارانه های مردم این گونه هزینه شود؟ آیا بنا بود از هزینه تولید، اشتغال و ازدواج جوانان این مرز و بوم کم شود و به یک قشر پولدار با درآمدهای چند ده و چند صد میلیونی کمک های نجومی شود؟!!

4-      آیا ابلاغ چنین بسته هایی همانند بسته سوم تحول نظام سلامت با سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) مبنی بر توجه ویژه به سطح پیشگیری، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه های مثبت در ارائه کنندگان خدمات و همچنین شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه ها و فعالیت ها مغایرت ندارد؟!!

لذا از قوای سه گانه بویژه دولت و مجلس محترم صراحتاً می خواهیم:

1-      هر چه سریعتر قانون ساماندهی نظام پرداخت در نظام سلامت و قانون یکسان سازی وضعیت اعضای هیئت علمی در هر دو وزارت بهداشت و وزارت علوم و نیز تفکیک کامل بخش خصوصی و دولتی را به تصویب برسانند و اجازه ندهند اکنون که وزارت بهداشت قادر یا مایل به کنترل بخش خصوصی از طریق ابزار و راهکارهای قانونی و مقتدرانه نیست، ‌یك بخش خصوصی نوین یعنی «بخش دولتی- خصوصی» در مجموعه بیمارستان های دولتی شكل بگیرد.

2-      باید هم زمان با اجرای کتاب ارزش های نسبی خدمات که به یکباره هفتصد خدمت جدید را تعرفه گذاری و اجرایی نموند، قانون تعرفه های خدمات پرستاری که کمتر از 500 خدمت می باشد نیز به اجرا درآید و بیمه ها نیز یا همه را پوشش دهند یا هیچکدام را.

3-      راهکار سومی نیز قابل اجرا خواهد بود و آن اینکه بر اساس میانگین کشورهای دنیا فاصله چندانی بین دریافتی بین پزشک و پرستار وجود ندارد و گاهی نیز برابری هم می کند. همچنین در هیچ کجای دنیا نظام پرداختی همچون نظام پرداخت در نظام سلامت کشور ما وجود ندارد. لذا اگر امکان اجرای قانون تعرفه گذاری و متعادل سازی دریافتی بین تیم نظام سلامت از طریق تعرفه ها وجود ندارد. بنابر این یا باید پرستاران و پیراپزشکان حداقل برابر یک پنجم پزشکان دریافتی داشته باشند یا پزشکان متخصص محترم حداکثر پنج برابر پرستاران دریافتی داشته باشند.

در پایان از همه پرستاران و کارکنان مراکز بهداشتی، درمانی تقاضا داریم ضمن كنترل احساسات صنفی و اجتماعی خود،

‌اولاً از طرق كاملاً مسالمت آمیز و قانونی، ‌خواسته‌های به حق خود را تا حصول نتیجه دنبال كنند.

ثانیاً دستگاه های امنیتی و قضایی در جریان امر قرار گیرند كه متاسفانه اقدامات جدید وزارت بهداشت عامل اصلی ایجاد و گسترش تنش در مراكز بهداشتی درمانی است. لذا قبل از اینكه از پرستاران و كاركنان انتظار آرامش داشته باشند، دنبال حل ریشه‌ای موضوع از سرچشمه، طرق و مجاری قانونی مربوطه باشند.

البته این سازمان براساس عهد و پیمانی كه با خدای خود و پرستاران عزیز بسته است،‌ تا كنون هم كه در مراحل مختلف صبر و سكوت كرده بود،‌ صبر و سكوتی؛ «خود خواسته» به امید مواردی چون اصلاح وضع تبعیضها،‌ رفتارهای ناعادلانه و‌ نادیده گرفتن جایگاه حقوق پرستاران بود، ‌اما اكنون كه تعرفه‌های جدید نه تنها زخمهای گذشته را بهبود نبخشید، بلكه جراحتی بر جراحتهای تن های خسته و رنجور پرستاران، ‌اضافه كرد، سكوت را بیش از این ظلم در حق جامعه‌ای دانست كه پرستاران و پیراپزشکان و کارکنان صبور، به عنوان محوری ترین، اصیل ترین، متعهدترین و دلسوزترین اقشار این جامعه بوده، هستند و خواهند بود، هر چند در زمان توزیع منابع و منافع فراموش می شوند.

امیدواریم خداوند بزرگ همه ما را عاقبت بخیر كند و باعث شود، بر اساس شعار دولت محترم در جاده اعتدال، ‌اخلاق و امید به آینده حركت كنیم و باعث نشویم با فکر و عمل خودمان طبقات فرادست، فرودست و ممتازه تشکیل دهیم.

سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران

مهر ماه نود و سه 

پایان خبر

 

لطفا نظرات و پیشنهادات خودرادرخصوص این خبر از طریق پیامک به شماره 20001023 و یا از طریق پست الکترونیکی به info@ino.ir ارسال فرمایید.   کد: 8273  

حکایت قوانینی که پشت گوش انداخته می‌شوند...

26153.jpg                        

 

قانون ارتقای بهره‌وری خدمات بالینی سلامت؛ قانونی است که مشمول تکنسین‌های اورژانس 115 نیز می‌شود، اما متاسفانه هنوز راهکار اجرایی آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده نشده است و گویی به صورت سلیقه‌ای با این موضوع برخورد می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه آذربایجانشرقی، هر چند مدتهاست در وزارت خانه ی بهداشت و درمان که زیر نظر معاونت راهبردی ریاست جمهوری است، تلاش می شود سختی کار تکنسین های فوریتهای پزشکی افزایش داده شده و مدت خدمت آنها، تا 20 سال کاهش یابد، اما تصویب این قانون هنوز راه به جایی نبرده است.

در صورت تصویب این مبحث، تکنسین‌های اورژانس پس از 20 سال کار در این حوزه به صورت کامل یعنی با حقوق و مزایای 30 ساله بازنشست خواهند شد؛ چرا که یک تکنسین، واقعا توان 30 سال خدمت را ندارد.

بحث بعدی که در این حوزه مدنظر است، موضوع کارانه حوزه پیش بیمارستانی است که برای این مطلب در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شد که در بند ب ماده 37 بحث انتقال مصدومین نیز مشمول استفاده از 10 درصد بیمه شخص ثالث (که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخصیص می‌یابد) شود.

نکته جالب توجه اینکه با وجود تصویب و ابلاغ این موضوع در قانون، اما هنوز اجرایی نشده است و در تدوین آیین نامه مورد نظر نیز مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی از همان روزهای نخست، نظرات اجرایی خود را اعلام کرده، اما هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

این ها قوانینی هستند که تصویب شده اند، اما اجرایی شدن آنها مدتهاست پشت گوش انداخته می شود.

چندی پیش خبری مبنی بر زیر تیغ رفتن یکی دیگر از تکنسین های اورژانس 115 شنیده شد، عمل جراحی که در پی بروز مشکلات و بیماری اسکلتی این تکنسین بدلیل فشار کاری سنگین به وجود آمده است.

گاه گاهی خبرهایی از مصدومیت تکنسین های اورژانس 115 آن هم حین کار به گوش می رسد، خبرهایی از این دست؛ از کارافتادگی پیش از موعد؛ جراحی های مکرر، بروز بیماریهای اسکلتی در تکنسین های اورژانس 115.

نمونه ی این خبرها "تصادف مرگبار آمبولانس با پیکان"؛ " مصدومیت تکنسین اورژانس 115 حین ماموریت" هر از چند گاهی در خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد، بی آنکه پیگیری های لازم از وضعیت بهبود و رسیدگی مسئولان ذیربط به این تکنسین ها مخابره شود.

انجام روزانه چند ماموریت که در اکثریت آنها، برای نجات مصدومان باید این مصدومان با برانکارد حمل شوند، نشست و برخاستهایی که در مسیر انتقال مصدوم به پای آمبولانس انجام می شود، تکان های شدید آمبولانس در مسیر انتقال و در نهایت رساندن مصدوم به بیمارستان، صدمات جبران ناپذیری را برای تکنسین ها به وجود می آورد.

در کنار این خلاء های قانونی بحث کمبود نیروی انسانی در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیز به دلیل کمبود جذب، به مشکلات تکنسین های اورژانس دامن می زند، چرا که با توجه به اینکه نیروی انسانی ظرفیت کشیک ایستادن محدودی دارد و با توجه به تخصصی بودن کار، عملا نمی توان از هر نیرویی در این مرکز استفاده کرد.

نباید از برخی محدودیت ها و تخصص گرایی در جذب نیرو، در این مرکز نیز غافل بود، شاغلین بخش فوریتها و حوادث پزشکی نه تنها، باید مذکر باشند بلکه در مورد تخصص آنها نیز فقط تکنسین فوریتهای پزشکی، کارشناس پرستاری، کارشناسی یا کاردانی اتاق عمل و کاردانی و کارشناسی هوشبری می توانند حضور پیدا کنند.

سختی کار تکنسین های مرکز حوادث و فوریت های پزشکی در مقایسه با سایر رشته ها قابل قیاس نیست، معمولا تکنسین های اورژانس 115، بدور از محل سکونت و خانواده های خود هستند، و با توجه به این توصیفات متقاضی برای این رشته کم است و فارغ التحصیلان در بازار کار، بیشتر ترجیح می دهند در بیمارستانها کار کنند.

آمار دقیقی از شیوع افسردگی در بین این گروه وجود ندارد، ولی در بین همکاران اورژانس 115 مشاهده می شود که وقتی به گزارش صحنه هایی که شاهد وقوع آن بودند می پردازند، شدیدا خود و خانواده هایشان تحت تاثیر قرار می گیرند.

علی رغم اینکه، فعالیت به عنوان یک تکنسین فوریت های پزشکی، کاری انسان دوستانه و ارضا کننده است ولی به خاطر برخی مشکلات اعم از مشاهده ی مداوم صحنه های خودکشی، تصادف و قتل غیر قابل تحمل است، چنانچه گاها، برخی صحنه ها چنان فجیح و تاثیر گذار است که، تکنسین های اورژانس 115، سعی دارند به نوعی از مجموعه جدا شوند.

به گزارش ایسنا، با وجود تمام مخاطراتی که تکنسین‌های اورژانس 115 را حین انجام ماموریت تهدید می‌کند، اما اورژانس پیش بیمارستانی هنوز جزو مشاغل سخت و پرمخاطره محسوب نشده و پرسنل آن نیز از پوشش بیمه‌ای مربوطه برخوردار نیستند و گویا برای آنکه اورژانس 115 نیز هم ردیف دیگر سازمان‌های امدادی نظیر امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی قرار گیرد، باید حکم حقوقی کارکنانش اصلاح شود؛ اصلاح حکمی که علیرغم تمام پیگیری‌ها هنوز راه به جایی نبرده است...

 

آینده مبهم شغلی، دغدغه فارغ‌التحصیلان فوریت‌های پزشکی

سفيدپوشان فوریت‌های پزشکی رسالتشان در اين سيستم كمك كردن به انسان‌هايي است كه جان آنان در معرض خطر و يا دچار صدمه و يا هرچيزي كه جان انسان را تهديد نمايد مي‌باشد اما متاسفانه آنان اجازه فعالیت در بیمارستان‌ها را ندارند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ايسنا)- منطقه خراسان در طی بازدید از یک مرکز خصوصی فوریت‌های پزشکی یکی از فارغ‌التحصیلان این رشته گفت: کار ما حساس و هیجانی بوده و در عین حال خطرناک است زیرا با مشکلاتی چون بیدار خوابی، ضرب و شتم توسط برخی مردم، احتمال تصادف به خاطر سرعت بالا و استرس بالا را به همراه دارد.

امیر نجفی‌زاده افزود: با توجه به اینکه افرادی که در فوریت‌های پزشکی فعالیت دارند، اجازه فعالیت در بیمارستان‌ها حتی در درمانگاه‌ها، داده نمی‌شود، این مهم باعث شده بسیاری از افرادی که در این رشته هیجانی و پراسترس فارغ‌التحصیل شده‌اند، تغییر رشته داده و یا اینکه تغییر شغل دهند.

وی ادامه داد:‌ به نظر ما  آینده کاری فارغ‌التحصیلان فوریت‌های پزشکی تضمين نشده و رشته فوريت‌هاي پزشكي که در پاسخ به نياز به اقدام سريع و كارآمد در مقابل حوادثي كه خارج از محيط‌هاي درماني اتفاق مي‌افتد پديد آمد، مورد بی‌مهری مسئولین واقع شده است.

همچنین یکی دیگر از شاغلین فوریت‌های پزشکی در این رابطه اظهار کرد: یکی از راه‎های کاهش تلفات سوانح جاده‎ای و غیر جاده‌ای، تقویت فوریت‎های پزشکی است که تاکنون این مهم توسط مسئولین انجام نشده است و ما از جایگاه مطلوبی برخوردار نیستیم.

وی افزود: با وجود اینکه بدنه اورژانس کشور بیش از 7000 نیرو کمبود دارد، اما هیچ اقدامی جهت رفع این مشکل نمی‌شود و روزبه‌روز از تعداد پایگاه‌ها کاسته و تعداد ماموریت‌ها بیشتر و سرعت رسیدن به صحنه حادثه طولانی‌تر می‌شود.

یکی دیگر از شاغلین فوریت‌های پزشکی که خود را مهدی معرفی کرد، بیان داشت: پس از فارغ‌التحصیلی و انجام خدمت سربازی به هر بیمارستان و درمانگاهی برای کار مراجعه نمودم با پاسخ منفی روبه‌رو شدم.

وی افزود: بیشتر روزنامه‌ها آگهی می‌زنند و حاضرند بهیار را با مدرک دیپلم استخدام کنند اما از پذیرش ما فارغ‌التحصیلان فوریت‌های پزشکی سرباز می‌زنند.

او می‌گوید: این چنین است که بعد از سال‌ها تلاش و سابقه کار در EMS و دو سال سربازی در بیمارستان اکنون با وجود این کمبود نیرو سوپر مارکت کوچکی دایر نموده و از انتخاب این رشته تحصیلی پشیمان هستم.

تائید سختی کار کادر اورژانس 115، گرفتار در بروکراسی های اداری!!

 قانون ارتقای بهره‌وری خدمات بالینی سلامت؛ قانونی است که مشمول تکنسین‌های اورژانس 115 نیز می‌شود، اما متاسفانه هنوز راهکار اجرایی آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده نشده است و گویی به صورت سلیقه‌ای با این موضوع برخورد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجانشرقی، هر چند مدتهاست در وزارت خانه ی بهداشت و درمان که زیر نظر معاونت راهبردی ریاست جمهوری است، تلاش می شود سختی کار تکنسین های فوریتهای پزشکی افزایش داده شده و مدت خدمت آنها، تا 20 سال کاهش یابد، اما تصویب این قانون هنوز راه به جایی نبرده است.

در صورت تصویب این مبحث، تکنسین‌های اورژانس پس از 20 سال کار در این حوزه به صورت کامل یعنی با حقوق و مزایای 30 ساله بازنشست خواهند شد؛ چرا که یک تکنسین، واقعا توان 30 سال خدمت را ندارد.

حسینقلی زاده در ادامه گفت:بحث بعدی که در این حوزه مدنظر است، موضوع کارانه حوزه پیش بیمارستانی است که برای این مطلب در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شد که در بند ب ماده 37 بحث انتقال مصدومین نیز مشمول استفاده از 10 درصد بیمه شخص ثالث (که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخصیص می‌یابد) شود.

نکته جالب توجه اینکه با وجود تصویب و ابلاغ این موضوع در قانون، اما هنوز اجرایی نشده است، در تدوین آیین نامه مورد نظر نیز مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی از همان روزهای نخست، نظرات اجرایی خود را اعلام کرده، اما هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

وی گفت:این ها قوانینی هستند که تصویب شده اند، اما اجرایی شدن آنها مدتهاست پشت گوش انداخته می شود.

حسینقلی زاده افزود:چندی پیش خبری مبنی بر زیر تیغ رفتن یکی دیگر از تکنسین های اورژانس 115 شنیده شد، عمل جراحی که در پی بروز مشکلات و بیماری اسکلتی این تکنسین بدلیل فشار کاری سنگین به وجود آمده است.

گاه گاهی خبرهایی از مصدومیت تکنسین های اورژانس 115 آن هم حین کار به گوش می رسد، خبرهایی از این دست؛ از کارافتادگی پیش از موعد؛ جراحی های مکرر، بروز بیماریهای اسکلتی در تکنسین های اورژانس 115.

نمونه ی این خبرها "تصادف مرگبار آمبولانس با پیکان"؛ " مصدومیت تکنسین اورژانس 115 حین ماموریت" هر از چند گاهی در خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد، بی آنکه پیگیری های لازم از وضعیت بهبود و رسیدگی مسئولان ذیربط به این تکنسین ها مخابره شود.

انجام روزانه چند ماموریت که در اکثریت آنها، برای نجات مصدومان باید این مصدومان با برانکارد حمل شوند، نشست و برخاستهایی که در مسیر انتقال مصدوم به پای آمبولانس انجام می شود، تکان های شدید آمبولانس در مسیر انتقال و در نهایت رساندن مصدوم به بیمارستان، صدمات جبران ناپذیری را برای تکنسین ها به وجود می آورد.

در کنار این خلاء های قانونی بحث کمبود نیروی انسانی در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نیز به دلیل کمبود جذب، به مشکلات تکنسین های اورژانس دامن می زند، چرا که با توجه به اینکه نیروی انسانی ظرفیت کشیک ایستادن محدودی دارد و با توجه به تخصصی بودن کار، عملا نمی توان از هر نیرویی در این مرکز استفاده کرد.

نباید از برخی محدودیت ها و تخصص گرایی در جذب نیرو، در این مرکز نیز غافل بود، شاغلین بخش فوریتها و حوادث پزشکی نه تنها، باید مذکر باشند بلکه در مورد تخصص آنها نیز فقط تکنسین فوریتهای پزشکی، کارشناس پرستاری، کارشناسی یا کاردانی اتاق عمل و کاردانی و کارشناسی هوشبری می توانند حضور پیدا کنند.

سختی کار تکنسین های مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی در مقایسه با سایر رشته ها قابل قیاس نیست، معمولا تکنسین های اورژانس 115، بدور از محل سکونت و خانواده های خود هستند، و با توجه به این توصیفات متقاضی برای این رشته کم است و فارغ التحصیلان در بازار کار، بیشتر ترجیح می دهند در بیمارستانها کار کنند.

آمار دقیقی از شیوع افسردگی در بین این گروه وجود ندارد، ولی در بین همکاران اورژانس 115 مشاهده می شود که وقتی به گزارش صحنه هایی که شاهد وقوع آن بودند می پردازند، شدیدا خود و خانواده هایشان تحت تاثیر قرار می گیرند.

علی رغم اینکه، فعالیت بعنوان یک تکنسین فوریتهای پزشکی، کاری انسان دوستانه و ارضا کننده است ولی به خاطر برخی مشکلات اعم از مشاهده ی مداوم صحنه های خودکشی، تصادف و قتل غیر قابل تحمل است، چنانچه گاها، برخی صحنه ها چنان فجیح و تاثیر گذار است که، تکنسین های اورژانس 115، سعی دارند به نوعی از مجموعه جدا شوند.

وی گفت:با وجود تمام مخاطراتی که تکنسین‌های اورژانس 115 را حین انجام ماموریت تهدید می‌کند، اما اورژانس پیش بیمارستانی هنوز جزو مشاغل سخت و پرمخاطره محسوب نشده و پرسنل آن نیز از پوشش بیمه‌ای مربوطه برخوردار نیستند و گویا برای آنکه اورژانس 115 نیز هم ردیف دیگر سازمان‌های امدادی نظیر امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی قرار گیرد، باید حکم حقوقی کارکنانش اصلاح شود؛ اصلاح حکمی که علیرغم تمام پیگیری‌ها هنوز راه به جایی نبرده است...

اولین جلسه هم اندیشی مدیران حوادث وفوریت های پزشکی قطب شمال شرق با رییس مرکز مدیریت حوادث وفوریت های

 

همزمان با برگزاری  پنجمین المپیاد فوریت های پزشکی   در مشهد مقدس مدیران حوادث وفوریت های پزشکی قطب شمال شرق به منظور  هم اندیشی  وتبادل نظر  با  رییس مرکز مدیریت حوادث وفوریت های  پزشکی کشور    گرد هم  امده  ودر خصوص موارد زیر  بحث وگفتگو وتبادل نظر نمودند.

  در این  گرد همایی که به منظور بهبود  شرایط وفرایند های موجود  در  حوزه اورژانس پیش بیمارستانی  با دکتر صابری نیا  رییس مرکز مدیریت حوادث وفوریت های پزشکی کشور برگزار شد  مدیران حوادث  دانشگاه های علوم پزشکی  مشهد مقدس، بیرجند ، بجنورد،سبزوار ، گناباد،نیشابور وتربت حیدریه  حضور یافته ومطالب  زیر مورد تبادل نظر  قرار گرفت.

برنامه های مدیریت حوادث وفوریت های پزشکی در طرح توسعه برنامه چهارم  ،  کمبود نیروی انسانی ، فرسودگی ناوگان آمبولانس  موجود ، تجهیزات پزشکی  ، کمبود  اعتبارات جاری ، عمرانی و تملک داریی وهمچنین  مطالبات  کارکنان در امور  قانون ارتقاء بهره وری ، کارانه وحمایت های قانونی در خصوص عوارض ناشی از اقدامات فنی  وهمچنین در حین ماموریت مطرح گردید .

دکتر صابری نیا در ادامه ضمن  تاکید بر پیگیری  موارد طرح شده  در این نشت ، بر لزوم  ارائه خدمات مناسب وبه موقع  به مردم  تاکید نمود

زخمه‌هایی از ضرب و شتم بر تن امدادگران اورژانس

باورش سخت است؛ آنقدر سخت که اگر با ریز جزئیات هم از آن مطلع شوی، باز با خود می‌گویی مگر می‌شود؟! مگر می‌شود بچه‌های اورژانس جانشان در خطر باشد؟! مگر می‌شود هنگامی که امدادگري می‌خواهد عزيزت را از خطر مرگ نجات دهد، تنش را با چاقو و روحش را با ترس زخمی کني؟!

 

بار ديگر عوامل اعزامي اورژانس115 مشهد حين خدمت‌رساني به يک مصدوم مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. تا کنون انديشيده‌ايد که وجود سایه ضرب و شتم بر بالای سر امدادگران اورژانس چه پيامدهايي براي جامعه در پي دارد؟! براستي چه اتفاقي مي‌افتد فردي که قرار است هنگام نياز فوري بيمار به کمک، بر بالين او برسد، بيم جانش را داشته باشد؟!

به گزارش "وب دا"، حادثه اخير طي روز جمعه هفته‌هاي گذشته زماني رخ داد که امدادرسانان 115 به منظور ارايه خدمات درماني به محدوده خيابان سيدي فراخوانده شدند و با انتقال مصدوم به داخل آمبولانس و انجام اقدامات اوليه، مورد مزاحمت و پرخاش و ضرب و جرح برخي دوستان نامبرده قرار گرفتند.

در جريان اين ضرب و جرح، يکي از عوامل اورژانس از ناحيه ساق پاي راست با چاقو مجروح و به مرکز درماني منتقل شد.

حادثه ديگري که خردادماه سال 90 گزارش شد، ضرب و جرح شديد پرستار ۲۸ ساله اورژانس ۱۱۵ مشهد از سوي يک بيماررواني بود که به ضربه مغزي تکنسین اورژانس منجر شد.

ماجرا از اين قرار بود که:ساعت يک و سي دقيقه بامداد روز حادثه، اعضاي خانواده‌اي که از پرخاشگري‌ها و رفتارهاي خشن و وحشتناک يک بيماررواني به ستوه آمده و احساس خطرجدي مي‌کردند،ازاورژانس درخواست کمک کردند.

تیم امدادی به محض اطلاع از اين موضوع و اعلام گزارش به پليس ۱۱۰ به اتفاق، به منزل موردنظرمراجعه کردند اما با ورود به محل،بيمار رواني باحالت پرخاشگرانه به سمت تکنسین اورژانس حمله کرد و درحالي که سر او را در دستان خود قرار داده بود،چندين بار به شدت به يک درخت کوبيد.

دکتروفايي‌نژاد،رئيس مرکزفوريت‌هاي پزشکي اورژانس خراسان‌رضوي در شرح حادثه عنوان کرد: با وجود وارد عمل شدن عوامل پليس به محض شنيدن فريادهاي تکنسین اورژانس، پرستار اورژانس از ناحيه سر و جمجمه دچارآسیب شد و براي مداوا به بيمارستان شهيدهاشمي‌نژاد مشهد انتقال يافت و بيمارمربوطه نيز براي مداوا به بيمارستان ابن‌سينا انتقال داده شد.

وي همچنين ...

ادامه نوشته

یادش بخیر...جشن فارغ التحصیلی

سلام..به نظر من هیچ رخدادی توی این 2سال غم انگیزتر از جشن فارغ التحصیلی نبود...جدایی!

یادش بخیر...جلوی اورژانس امام...

کارشناسی ارشد رشته پرستاری گرایش اورزانس برای فوریت های پزشکی

کارشناسی ارشد رشته پرستاری گرایش اورزانس برای فوریت های پزشکی از سال اینده
طبق اعلام سایت  معاونت آموزشی وزارت بهداشت که رشته های کارشناسی ارشد رو منتشر کرده کارشناسی ارشد پرستاری اورزانس نیز بین این رشته ها می باشد.

که از شرایط پذیرش دانشجو موارد زیر می باشد:

قبولی در ازمون مطابق با ضوابط ومقررات وزارت درمان واموزش پزشکی.

دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته پرستاری یا فوریت های پزشکی.

داشتن حداقل دو سال سابقه کار با مدرک کارشناسی (پرستاری یا فوریت های پزشکی) در عرصه های بالینی وفوریت ها با تایید معاونت درمان دانشگاه مربوطه.

دانلود شرایط ومشخصات رشته پرستاری اورزانس

منبع: سایت وزارت بهداشت معاونت اموزشی

فراخوان شرکت در دومين مسابقه عکاسي مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي

دومين مسابقه عکاسي با موضوع خدمات و امداد رساني در حوادث و دومين فراخوان خاطرات پرسنل اورژانس برگزار مي شود.

 

به گزارش وب دا ، اين مسابقه و فراخوان با هدف حفظ و ثبت لحظات ناب خدمتگزاري پرسنل اوژرانس 115 به هموطنان همزمان  با سراسر کشور برگزار مي شود .

علاقه مندان جهت شركت در مسابقه مي توانند آثار خود را حداكثر تا تاريخ ۳۰ ديماه سالجاري  در قالب لوح فشرده به نشاني

 تهران- شهرك غرب- فلامك جنوبي- خيابان سيماي ايران- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي -بلوك – A طبقه هفتم – مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي – واحد روابط عمومي ارسال کنند.

شايان ذكر است محدوديتي در تعداد آثار ارسالي نمي باشد و عكسها بايد در سايز A۳ و حجم ۳۰۰ كيلوبايت فرستاده شود. نامگذاري عكس ها بايد به صورت نام و نام خانوادگي،‌شماره عكس، نام عكس و  استان باشد. همچنين به آثار برگزيده جوايز نفيسي به رسم يادبود اهدا مي گردد.

براساس این گزارش در سال گذشته نيز اولين دوره اين مسابقه برگزار گرديد و از بین ۳۰۰ اثر ارسالی با موبایل و دوربین، ۲۸ اثر برگزیده شده  در نمایشگاه عکس دومين كنگره ملي فوريتهاي  پزشكي به نمايش گذاشته شد.

لینک خبر

یادش بخیر-کلاس استاد شاره-دانشکده پرستاری و مامایی مشهد

سلام

قصد داریم از این به بعد در قسمت (یادش بخیر..اون وقتها) عکسهای دانشکده و دوران دانشجویی را قرار دهیم..به امید زنده شدن خاطرات گذشته..چه خوب..چه بد!!


بهترین زمان برای برداشتن بخیه در اندامهای بدن

جمجمه//7-9  روز

گوش// 10-14 روز

گردن// 5-8 روز

سینه، شکم// 8-10 روز

پشت// 12-14 روز

اندام فوقانی// 8-14 روز

سطح اکستانسور دست// 14 روز

اندام تحتانی// 14-28 روز

پنیس// 8-10 روز



عوامل طولانی شدن زمان برداشتن بخیه:

1- سن و وضعیت بیمار

2- سطح اکستانسور دستها

3- داروها...مثل پردنیزولون

4- بیماری...مثل عروق و دیابت




خطرات طولانی شدن بیش ازحد زمان برداشتن بخیه:

1- عفونت

2- آلرژی بافتی

3- اسکار



منبع: کتاب تکنیک های بخیه...استاد مریم باقری-خانم نجمه ولیزاده

آیا بیمارتان به خودکشی فکر میکند؟ (جستجو برای ریسک فاکتورهای خودکشی)


بعضی از علایم نشان دهنده تفکر خودکشی در بیمار:
*صحبت کردن راجع به خودکشی و اقدام نمایشی به آن
*احساس افسردگی،اضطراب و نگرانی،گناه،نا امیدی و طرد شدن از اجتماع
*تغییرات خلق و یا رفتار مانند خشم و بی پروایی
*بدتر شدن عملکرد در شغل، مدرسه و اجتماع (منزوی شدن)
*افزایش مصرف الکل و مواد مخدر و سایر رفتارهای پرخطر
*بی خوابی یا بیش از حد خوابیدن

 
سایر ریسک فاکتورها :
*افسردگی اخیر و یا وقایع پر استرس مانند: فقدان عزیزان، از دست دادن شغل و جایگاه، خانه یا رابطه دوستانه
*بیماری شدید جسمی
*وقایعی که منجر به تحقیر شدن و شرمساری و نا امیدی میشود
*تلاش قبلی برای خودکشی
* سابقه خودکشی در خانواده
*دسترسی به سلاح گرم یا سرد (که موجب افزایش ریسک میشود)
*اعتیاد به الکل و سوء مصرف مواد
*سابقه تروما و خشونت (یا تجاوز)

ممکن است بیمار فورا (یا بطور مستقیم) به تفکر خودکشی اشاره نکند. اگر نشانه های ریسک فاکتورهای حاد را مشاهده کردید، بطور مستقیم از بیمار سؤال کنید.

نکته: سؤالات را طوری بپرسید که بیمار صداقت را در گفتار شما ببیند.
نکته:   قضاوت نکنید-مهربانی بی دلیل نکنید-مبتنی بر حقیقت موجود به بیمار نزدیک شوید و سؤالات را بپرسید.


آیا معمولا .....یا ..... طی دو هفته گذشته :

*درباره مرگ و مردن فکر کرده اید؟
*فکر کرده اید که زندگی ارزش ادامه دادن ندارد؟
*به پایان دادن زندگیتان فکر کرده اید؟


سؤالات فوق بیانگر نزدیک شدن مؤثر به بحث درباره تفکرات خودکشی است.

نکته: این بیماران یک روند نرمال و طبقه بندی شده علمی ندارند.
اگر بیمارتان با جواب مثبت به اکثر این سؤالات پاسخ داد، تشخیص آن دقیقا «قصد یا اقدام به خودکشی» است و موضوع را سریعا با روانپزشک یا مشاور اجتماعی مطرح کنید.

غرق شدگی و مراقبت‌های اورژانس

حوادث مربوط به آب گروهی از اورژانس های محیطی را می سازند که روش های ویژه را برای پرسنل اورژانس مطرح می کنند . بیماران در چنین حوادثی اغلب متحمل آسیب های تهدید کننده حیات می‌شوند. آنها به مراقبت های طبی اورژانس حتی الامکان هر چه سریع تر نیاز دارند. اما شرایطی که آنها در آن دچار آسیب ها شده اند، شاید پرسنل طبی در حال کمک به آنها را در خطر آسیب قرار دهد. مراقبت از بیماران در چنین شرایطی نه تنها مهارت های طبی اورژانس ، بلکه همچنین توانایی پرسنل را برای شناخت و اجتناب از خطرات بالقوه در صحنه یا کاهش آنها الزامی می کند.

اورژانس های مربوط به آب

در حالی که غرق شدگی های ناشی از شنا کردن نوع مرگباری هستند که اغلب با اورژانس های مربوط به آب همراه هستند، در واقع فقط مسؤول حدود یک بیستم از مرگ های مربوط به آب هستند. بقیه اغلب توسط شیرجه رفتن و غواصی آب های عمیق، قایق سواری ، و اسکی روی آب ایجاد می شوند. همچنین مرگ های مربوط به آب شاید از تصادفات وسایل نقلیه موتوری ناشی می شوند. به علاوه غرق شدن ، و حوادث مربوط به آب می توانند باعث آسیب های بافت نرم ، و آسیب های عضلانی اسکلتی شوند.

غرق شدن ها و غرق شدن های منجر به مرگ همیشه در حجم های زیاد آب اتفاق نمی افتند. یک بزرگسال می تواند در عمق حتی چند سانتی متری و یک شیرخوار حتی در حجم های بسیار کم تر دچار غرق شدگی شود. مطالعات اخیر نشان می دهند که یک چهارم همه شیرخواران غرق شده در سطل های 5 گالنی این طور شده اند؛ بقیه در وان حمام ها و توالت ها غرق شده اند.

آمارهای انجام گرفته در رابطه با اورژانس های مربوط به آب خیلی تأسف آور هستند، زیرا می توان از بسیاری از مرگ ها ، با پوشیدن وسایل غوطه ور کنده شخصی (PFDs) در هنگام بودن درون یا اطراف آب یا در هنگام قایق سواری ، به همراه بودن نظارت درست و بزرگسالی در استخر های شنا، و تدارک دیدن حصارهای قفل دار در اطراف استخر ها جلوگیری کرد. به کار بردن سریع و درست تکنیک های اساسی احیاء توسط رهگذران نیز می تواند مرگ ها را به طور معنی داری کم کند

دانلود فایل ورد اورژانس غرق شدگی

ادامه نوشته

دکتر شیخ که بود ؟

دکتر شیخ از مردم پولی نمی گرفت و هر کس هرچه می خواست توی صندوقی که کنار میز دکتر بود می‌انداخت و چون حق ویزیت دکتر 5 ریال تعیین شده بود ( خیلی کمتر از حق ویزیت سایر پزشکان آنزمان)، اکثر مواقع، سر فلزی نوشابه به جای پنج ری...الی داخل صندوق انداخته میشد و صدایی شبیه انداختن پول شنیده می‌شد.

محله ما در مشهد نزدیک کوچه دکتر شیخ است. مادرم از قول دختر دکتر شیخ تعریف می کرد که روزی متوجه شدم،
پدر مشغول شستن و ضد عفونی کردن انبوه سر نوشابه های فلزی است!

با تعجب گفتم: پدر بازیتان گرفته است؟ چرا سر نوشابه ها را می شورید؟
و پدر جوابی داد که اشکم را در آورد :

دخترم، مردمی که مراجعه می کنند باید از سر نوشابه‌های تمیز استفاده کنند تا آلودگی را از جاهای دیگر به مطب نیاورند، این سر نوشابه‌های تمیز را آخر شب در اطراف مطب می‌ریزم تا مردمی که مراجعه می کنند از اینها که تمیز است استفاده کنند. آخر بعضی‌ها‌ خجالت می‌کشند که چیزی داخل صندوق مطب نیاندازند.
-----------------------------------------------
نقل از يك سبزي فروش :ابتدا كه دكتر در محله سرشور مطب بازكرده بود و من هنوز ايشان را نمي شناختم. هر روز قبل از رفتن به مطب نزد من مي آمد و قيمت سبزيها را يادداشت مي كرد اما خريد نمي كرد ، پس از چند روز حوصله ام سر رفت و با كمي پرخاش به او گفتم : مگر تو بازرسي كه هر روز مي آيي و وقت مرا مي گيري ؟ وي گفت : خير، من دكتر شيخ هستم و قيمت سبزيجات را براي آن مي پرسم تا ارزانترين آنها را براي بيماران خودم تجويز كنم .
------------------------------------------------
روزي مردي از دكتر سئوال مي كند: شما چرا با اين سن و خستگي ناشي از كار از موتور سيكلت استفاده مي كنيد؟ دكتر در جواب مي گويد :منزل مريضهايي كه من به عيادتشان مي روم آنقدر پيچ در پيچ است و كوچه هاي تنگ دارد كه هيچ ماشيني از آن نمي تواند عبور كند، بنابراين مجبورم با موتور به عيادتشان بروم .
-------------------------------------------------
آري اين اوج عزت انساني است ، طوري زندگي كند كه حتي نام خود را هم به فراموشي بسپارد و بحدي در خدمت مردم و البته براي رضاي خالق غرق باشد و پس از مرگ احسان و عظمت كارش آشكار گردد. دكتر شيخ بيش از اينكه دكتر باشد معلمي بود كه اخلاق همراه با مهرباني و صفا را به شاگردان و مريدان مكتبش آموزش داد.

درود بر این مرد خطه خراسان و مشهد و یک ایرانی ناب

Homa Mf

دوباره هارپ

چرا درصد زلزله ها در عمق 14 کيلومتر در ايران اينگونه بالا رفته اند؟

چگونه اغلب زمين لرزه ها در چند سال اخير در ايران در عمق 14 کيلومتر اتفاق افتاده اند؟ و وقتي نگاهي به دهه قبل می اندازیم متوجه می شویم که عملا درصد زمين لرزه ها در اين عمق يا صفر بودند و يا حد اکثر تا دو درصد.

ياد آور مي شويم: زمين لرزه هاي خطر ناک در لبه هاي "رگه گسل" توليد ميگردند.

مطلبی در مورد وقوع زلزله هاي پي در پي بندر لنگه در تالار گفتگو وب سايت پي سي ورلد نوشته شده توسط شخصي با نام "عادل کهن" (adelkohan)  در سال 1387 که در زير مشاهده مي کنيد :

من ساکن بندرلنگه هستم، شهري کوچک در کنار خليج فارس.  دو هفته قبل زلزله زياد ميومد که کمتر از 3 ريشتر بود. اين زلزله ها تا دو هفته ادامه داشتند. در موقع زلزله بعضي از قسمتهاي دريا براي چند لحظه قرمز ميشد و در اين دو هفته ماهي ها ميمردند و بعضي ها هم سوخته بودند. بعد چند روز بوي بد (مثل بوي فاضلاب) از طرف دريا به سمت شهر اومد. در اخبار استان گفته بود که اين به خاطر جلبک هاي سمي در دريا است (که من در اين 27 سالي که در بندرلنگه بودم جلبک سمي نشنيده بودم). بعد از اين اعلام کرد که ماهي هاي بعضي مناطق استان را کسي مصرف نکند. من خودم وقتي يک هفته زلزله پشت سر هم ميکرد گفتم حتما کوه آتشفشان توي دريا است.


اگر به مطلب هارپ در تاریخ 2/4/1390 (در دسته فوریتهای محیطی) این وبلاگ رجوع کنید و مطالعه کنید حتما قضیه زلزله های اخیر ایران و سوختگی دلفین های خلیج فارس و خرابی ارگ بم را به خاطر می آورید و رابطه آن با پروژه هارپ را بیشتر و بهتر درک میکنید.

اگر به خروجی سایت های خبری سری زده باشید می توانید نظرات هموطنان درباره ربط داشتن هارپ با زلزله های اخیر جنوب و جنوب شرق کشور را ملاحظه بفرمایید.

انشاء الله که با مهم شدن هارپ، مطالعات در این زمینه بیشتر شده و راه های جلوگیری و مقابله با آن بوجود آید که در همین جا از متخصصین علوم ژئوفیزیک وجغرافیا تقاضا داریم پژوهش های خود را در زمینه هارپ سرعت بخشند.

خدمت رسانی 2 هزار و 51 پایگاه اورژانس به هم وطنان

 رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور از ارائه خدمات 2 هزارو 51 پایگاه اورژانس کشور به هم وطنان خبر داد و گفت: از این تعداد 797 پایگاه شهری و 1254 پایگاه جاده ای هستند.

به گزارش وب دا؛ دکتر محمد نقی طالبان با بیان این که طرح امداد نوروزی 1392 ، از ساعت 8:00  صبح روز شنبه مورخ 26 اسفند 91 آغاز و در ساعت 8:00  صبح روز شنبه مورخ 17 فروردین پایان می یابد، گفت: 17600 تکنسین اورژانس 115 جهت امدادرسانی به مصدومان و بیماران در اماده باش کامل هستند و 4186 آمبولانس، 6 فروند هلیکوپتر امداد، 56 اتوبوس آمبولانس و 175 ایستگاه سلامت در تمام مدت اجرای طرح مذکور در آماده باش هستند.

وی تصریح کرد: با عنایت به افزایش چشمگیر بار ترافیکی در جاده های کشور، لزوم پیش بینی تمهیدات لازم برای پاسخگویی به حوادث پرتلفات ترافیکی در دستور کار مراکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي قرار گرفته است.

دکتر طالبیان اظهار داشت: آمبولانس های اورژانس 115 ، از ساعت 8 صبح لغایت 12 ظهر و از ساعت 16 لغایت 20 در حاشیه جاده ها به صورت پررنگ به منظور اطلاع رسانی و سرعت دهی در امر امداد رسانی و افزایش امنیت خاطر مسافرین مستقر شده اند.

وی بیان کرد: 175 ایستگاه سلامت مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در سراسر کشور راه اندازه شده و با ارگان های دخیل همچون پلیس راه، هلال احمر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تعامل داشته و دارند. همچنین اورژانس به اماکن پرتردد مثل فرودگاهها، ایستگاههای قطار، ترمینالهای مسافربری و عنایت به امداد رسانی به موقع به این اماکن در صورت بروز حوادث توجه ویژه داشته است.

رییس اورژانس کشور اضافه کرد: اکیپ های اورژانس 115 در ترمینال های مسافربری پر رفت و آمد و اصلی بخصوص در مراکز استان ها و تقویت پایگاههای مستقر در فرودگاهها در ایام نوروز بطوریکه حضور نیروهای بهداشت و درمان جهت ارائه خدمات به مسافران محسوس باشد، مستقر شده اند.

به گفته وی، پایگاههای امداد هوایی جهت ارائه خدمات فوریتهای پزشکی به افراد حادثه دیده در حال آماده باش می باشند و از شروع طرح تاکنون(14 روز) 119330 ماموریت توسط نیروهای امدادی اورژانس 115 سراسر کشور صورت گرفته است.

دکتر طالبیان گفت: در روز 9 فروردین کل ماموریت انجام شده 9516، کل ماموریت تصادفی 1537، کل ماموریت غیرتصادفی 7979 می باشد. همچنین تکنسین های اورژانس 115 پس از ارائه مراقبت های اولیه پزشکی به 1334 نفر از مصدومان تصادفی و 2388 نفر از بیماران و مصدومان غیرتصادفی، آنها را برای دریافت مراقبت های تخصصی به بیمارستان های تابعه منتقل نموده اند.

وی ادامه داد: همچنین 237 نفر از مصدومان تصادفی و 5001 نفر از بیماران و مصدومان غیرتصادفی توسط نیروهای امدادی 115 در محل درمان شده اند.  /

لینک خبر

بازدید سرزده رییس‌جمهور از مرکز اطلاعات اورژانس تهران

رییس جمهور همزمان با روز طبیعت با حضور در مرکز اطلاعات و ستاد فرماندهی کل اورژانس تهران بزرگ، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز، در جریان روند خدمات‌رسانی آن قرار گرفت.

 

به گزارش وب­دا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری دکتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت سرزده در مرکز و ستاد فرماندهی اطلاعات اورژانس تهران بزرگ حضور یافت و با مسئولان این مرکز گفتگو کرد و در جریان روند خدمات‌ و امدادرسانی‌های صورت گرفته از سوی اورژانس قرار گرفت.

این گزارش حاکسیت مسئولان مرکز اطلاعات و ستاد فرماندهی کل اورژانس تهران در جریان این بازدید توضیحات و گزارشاتی در خصوص روند امدادرسانی و خدمات به مردم بویژه مسافران نوروزی را به رییس جمهور ارائه کردند.

رییس جمهور همچنین با برتن کردن لباس مخصوص اورژانس 115 ضمن بازدید از بخش‌های مختلف اورژانس تهران از جمله بخش ارتباطات و منطقه مرکز اورژانس، از نزدیک با کارکنان این مرکز گفتگو کرده و به آنان خداقوت گفت.

بنا بر این گزارش مرکز اطلاعات و ستاد فرماندهی کل اورژانس تهران بزرگ دارای 141 پایگاه است، همچنین این مرکز یک پایگاه امداد هوایی با هلی‌کوپترهای مجهز داراست که روزانه به طور متوسط 1500 مأموریت اورژانسی پیش‌بیمارستانی انجام می‌دهند.

لینک خبر

10 هشداری که ناخن ها به ما می دهند

سالم زی: آیا می دانستید ناخن ها می توانند گویای سلامت و یا عدم سلامتی بدن ما باشند؟ علایم وجود مشکلاتی در قلب، ریه و کبد می توانند خود را بصورت سفیدی، کبودی و یا ناهمواری در ناخن آشکار سازند. هر چند که مشاهده یک عامل جدید ممکن است اجباراً نشانه ای از بروز یک بیماری خاص نباشد، اما بد نیست با علائمی که در شکل و رنگ ناخن ها پدیدار می شوند، آشنا شوید.

nails-and-health-salemzi

با مطالعه این مطلب می توانید به رازهایی که ناخن ها آشکار می کنند، پی ببرید.

 

ادامه نوشته

عملیات اورژانس 115 بهتر از سالهای گذشته

در ایام تعطیلات نوروزی که بسیاری از مردم به همراه خانواده ها عازم مسافرت هستند برخی از دستگاه های خدماتی به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند.

دستگاه هایی همچون اورژانس 115، هلال احمر، نیروی انتظامی، راهداری، بیمارستان‌ها، شهرداری‌ها و برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی که خدمت‌رسانی به مردم را بدون وقفه انجام می‌دهند.

در این بین اورژانس 115 به نظر پرکارترین دستگاه خدماتی به مردم است چرا که با افزایش حجم سفرها و به تبع آن رخ دادن حوادث گوناگون باعث می‌شود که تکنسین‌های اورژانس 115 در مناطق مختلف کشور حضور چشمگیری داشته باشند.

 از این رو حضور معاون عملیات اورژانس کشور در مازندران را فرصتی مغتنم دانستیم تا درباره ماموریت‌های این ایام، خدمات ارائه شده، میزان عملکرد استان‌های مختلف کشور ، مشکلات پیش رو و توقعات متقابل اورژانس، مردم و دستگاه‌های دیگر با او به گفت‌وگو بنشینیم.

محمد سرور در گفت‌وگو با فارس به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

 

ادامه نوشته